FANDOM

OlechologiaEdytuj

Odłam fizyki zajmujący się obliczniem ruchu ławek i krzeseł w zależności od obrotu Ziemi. Nauka ta opiera się na prawach astronomii, astrofizyki i geografii.

HistoriaEdytuj

Pierwszy raz zadziwiający ruch ławek zauważył w 2005 r. Andriej Olszowski. Był on nauczycielem matematyki w poprawczaku nr 0 we Wrocławiu. Sprawdzając obecność zauważył, że stoły były ustawione w minimalnie innych miejscach, niż było to wcześniej. Wiedział, że to nie wina sprzątaczek, ponieważ szkoły i tak nikt nogdy nie sprzątał. Zjawisko to powtórzyło się tyle razy, że postanowił przeprowadzić eksperyment. Razem ze swoją żoną Alicją zaplanował doświadczenie wyznaczając zmienne i od razu pisząc do niego ewaluację bez przeprowadzenia (jak był uczony przez swą mentorkę Małgorzatę Klimocyjną). W każdym razie, po kilkukrotnym wykonaniu eksperymentu, doszedł do wniosku, że ławki bezustannie poruszają się zgodnie z kierunkiem ruchu Ziemi. Wg jego wyników, zmienia się też kąt ich położenia w stosunku do bieguna. Zjawisko takie może być zauważone jedynie wtedy, kdy krzesła są ustawione w precyzyjnej odległości 6,9 cm od ławki. Olszowki udowodnił też, że stopień przemieszczenia się ławki zależy od materiału, z jakiego wykonana jest ławka*.

Dwunastego lipca 2006 r. opublikował swoje odkrycie i został za to wypisany z listy pozorowania nauki, a wpisany do księgi najbezsęsowniejszych odkryć świata. Otrzymali z żoną dotację 1 000 000 zł, które najpierw chcieli przeznaczć na kontynuowanie badań, lecz potem przepuścili wszystkie pieniodzę na latanie wśród cirrusów na koncerty Hundred Pundsa.

Sprawa Olechologii została kontynuowana w 2008 r. przez Janusza Janicera z Ożógsburga. Sprawdził on zachowywanie się ławek w wodzie. Jego doświadczenie dowiodło, iż na spokojnej powierzchni dowolnej cieczy, by obliczyć poprawnie ruch ławek, trzeba wziąć poprawkę na prawo dr Woodera ("Jeśli deska jest drewniana, to oddziałuje na nią antywiatr wiejący w stronę przeciwną od normalnego wiatru. Siła ta może być obliczona dzięki następującemu wzorowi:

πQL

(dr Wooder, 2002)

Janusz ustalił też wtedy kąkretną jednostkę przemieszczania się ławek: 1 orzech (zapis: 1 o).

Odkrycie Janusza przyniosło mu wielką sławę. Dzięki temu zaczęto też bliżej przyglądać się sprawie Olechologii. W roku 2010 prof. Kępowy zaprojektował nawet drukarkę oraz mikser działające na zasadzie ruchu ławek.

* Tabela zależności ruchu ławki od materiału, z jakiego jest zrobiona

Materiał Kąt obrotu [stopnie] Przemieszczenie [pikometry]
Drewno 2,5 29
Amelinum 1 152
Bazylinum 2 145
Asfalt (rozgrzany) 0,33 11
Masa Piramidowa 0,(69) 666

(dr Orzech, 2006)

Słynni OlecholodzyEdytuj

  • Andriej Olszowski
  • Alicja Olszowska
  • Janusz Janicer
  • Marcelin Teleport
  • Kot Mucha
  • Dziader Siracki
  • Wladimir Kupa
  • Dziuri Gagarin

WzoryEdytuj

  • wzór na kąt obrotu: π x d x 0,00360
  • wzór na przesunięcie [w pikometrach] Фx d/1000 x 52
  • wzór na wzór na wynurzenie (z prawa Archimedesa i Woodera) [m] deska x Q/s

NauczanieEdytuj

Olechologia jest obowiązkowym przedmioem na studiach fizycznych, lecz tylo w Rosji i państwach na Puerto Piko. Istnieją dwa podręczniki do Olechologii: pierwszy wysany pezez WSiP w 2009 r. (Kazik Wielki i Aleksandra Gray "Ławki wokół nas"), a drugi z 2012 r. od wyd. Piko s.a. (Woody Paraboliczny i Barbara Bazik "Wstrętny orzech - nic prostszego!").

BibliografiaEdytuj

  • dr Wooder X. 2002 Prawo Antywiatru str. 20-21 Stara Era, Ożógsburg
  • dr. Orzech O. 2006 Olechologia i jej tajemnice str. 66 Piko s.a., jAcer City

Więcej z Fandomu

Losowa wiki