FANDOM

Miesiącznik informacyjny wydawany przez wydawnictwo WSiPnet (Wszystko o Sashach i Pikukach - never ending topic). Pierwszy numer ukazał się w październiku 1948r. po zakończeniu wojny 69-leniej. Od tamtej pory ukazało się około 690 numerów. Redaktorem naczelnym jest obecnie dr Hubert McDrive, a dyrektorem działu: Dziurini Gagarini.

ArtykułyEdytuj

W piśmie pojawiają się zarówno artykuły informacyjne, jak i młodzieżowe oraz popularno-idiotyczne. Niektóre z nich są często cytowane na portalach internetowych oraz w polskich "Wiadomościach".

DostępnośćEdytuj

"Jacer mówi jak jest" jest dostępny we wszystkich kioskach na wyspie Puerto Piko oraz w niektórych punktach w Chinach, USA, Rosji i Japonii. Wyjątkiem na wyspie jest Totalitarny Związek Henryka, gdzie gazetę można jedynie wypożyczyć w publicznych bibliotekach, przy czym jest ona mocno cenzurowana. Niekiedy numery są przemycane i nielegalnie sprzedawane na wyspach kokosowych. Cena jest uzależniona od VAT-u danego państwa (np. cena w Republice Pikolandu wynosi 1 π i 12 φ, odpowiednik w Babie Kafarze: 2 bawole rogi).

HistoriaEdytuj

Lata 1948-66Edytuj

Po wielkiej 69-letnij wojnie gospodarka wszystkich państw wyspy Puerto Piko była zrujnowana. Jedyną znaczącą firmą było wydawnictwo WSiPnet, które ciągle czerpało zyski z eksportu swoich niecenzurowanych magazynów oraz podręczników do nauki Olechologii oraz Slengera Jacera. Widząc to, zarówno Republika Pikolandu, (której prezydentem był wówczas Donald Kwaczyński) jak i Sekretarstwo Henryka (którego pierwszym sekretarzem był Henry XIX Kisiel) nałożyły na sprzedarz oraz wysyłki książek wysokie podatki. Jednocześnie trwały wówczas konflikty polityczne zwłaszcza związane z uwolnieniem Miasta Orzecha spod okupacji. Spory i ruchy mogły doprowadzić do obalenia rządów w SH. Niespokojnie było też w Republice Pikolandu, która musiała uporać się ze stadami bawołów, które wymykając się spod kontroli w Piramidzie, dewastowały wsie.

W tym właśnie czasie prezes WSiPnet-u, imieniem Jacer, postanowił wydać pierwszy na wyspie miesiącznik informacyjny. Nazwano go "Jacer mówi prawdę". Miał on uspokoić ludzi w miastach i wsiach wzamian za zniesienie podatków z wydawnictwa. Donald Kwaczyński zgodził się przyjąć ofertę, co faktycznie przyniosło spokój na ulicach, jednak nie uchroniło przez utratą Miasta Orzecha w 1950r. Inaczej było w Sekretarstwie Henryka, gdzie na skutek rewolucji w Ożógsburgu doszło do przekształcenia się państwa w TZH. Wybrano też nowego sekretarza - Heniego XX Kwaśnego. W 1954r. miesiącznik zdobył już dużą popularność, więc wprowadzono go do sprzedarzy w Babie Kafarze. Niestety, po roku zrezygnowano z owej decyzji, ponieważ wydawnictwo nigdzie nie mogło wymienić części bawołów na inne waluty.

Lata 1966-79Edytuj

Po śmierci Jacera na prezesa WSiPnet-u wybrano Magdę Wrestler (czyt. resler), która zmieniła nazwę pisma na "Jacer mówi jak jest". W 1970 pierwszy sukces na arenie międzynarodowej odniósł artykuł Marcelina Camouflage'a (czyt. Kamuflaż'a). Napisał on opowiadanie Science Fiction pt. "Chudy Pikul". Na jego podstawie dwa sześć miesięcy później ukazała się cała książka Camouflage'a pt. "Okres - prawda, czy fałsz?". Zostało ono sprzedane na całym świecie w liczbie 152 000 000 egzemplarzy.

Lata 1979-99Edytuj

Prezesem firmy został Dziurini Gagarini. Wprowadził on "Jacer mówi jak jest" spowrotem do państwa piramidy. Kolejne artykuły zyskiwały sławę m.in. "Kwaśne Ogórki" Gale'a Peetersona, "Jutro będzie futro" Tatarzyny Elektrolicznej i "Polska mistrzem świata - możliwe?" Bazylego Parabolicznego. Długo mówiono też o słynnym wywiadzie z młodym Woodiem Barchanem w 1999. W 1998 dopuszczono do miesiącznika reklamy różnych instytucji m.in. firmy π & π.

Lata 1999-2013Edytuj

Dziurini Gagarini został zwolniony ze stanowiska prezesa za dopuszczenie do sprzedarzy artykułu "Czy IIg jest grzeczna?". Za niedługo jednak przyjęto go spowrotem na stanowisko dyrektora działu. Nowym prezesem całej firmy został Ivo Mixer. Ustalono też pozycję redaktora naczelnego dla pisma "Jacer mówi jak jest" i wybrano na nią dr Huberta McDrive'a.

Pismo zaczęto eksportować do Chin, Rosji i Japonii. Dużym echem odbił się artykuł Janica Minimałego "Co począć z Olechologią?" oraz "Trep, co się przypiął do płotu" Simone'a Jerowskiego. W latach 2004-2005 pojedyncze egzemplarze pisma wysłano też do europy, m.in. do Polski, jednak zrezygnowano z pomysłu, ponieważ nikomu nie chciało się tłumaczyć miesiącznika na inne języki.

CiekawostkiEdytuj

  • W roku 1970 na bagnach WSiPnetu urządzono wielkie palenie zdjęć Sashy Grey. Był to bunt przeciwko ocenzurowaniu pisma "Jacer mówi jak jest" przez władze TZH.
  • Największy kryzys wydawnictwa WSiPnet przypadł na rok 1998. Nie było ich wówczas stać na kupno makulatury i papierów z odzysku, więc wycięli cały południowy las w Republice Pikolandu oraz mały fragment lasu równikowego na południu państwa Piramidy. Zniszczyli wówczas 123 000 gatunków drzew i uśmiercili 134 111 gatunków zwierząt.
  • W 2002r. powtórzyła się sytuacja z 1970. Tym razem palenie odbyło się na Schabagnach i miało na celu przywrócenie miesiącznika do normalnej sprzedarzy w kioskach w TZH.
  • W 2005 po wycofaniu "Jacer mówi jak jest" z Europy, niewielki procent ludności m.in. Polski przyjęło religię Tapirystyczną, o której wcześniej nawet tu nie słyszano.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki